• Gratis frakt over 299 kr og gratis retur
  • 30 Dagers åpent kjøp
  • Toll & moms inkludert i prisen
0 : : 0 : : 0 -30% på klær, sko & utstyr
simning

Svømming

665 produkter

Svømming

Svømming er en sport som er veldig populær, og det har sporten vært i lang tid. I Norge har vi svømmestjerner som Henrik Christiansen og Ingeborg Vassbakk Løyning, og de fleste kjenner nok til Michael Phelps, som har vunnet mange medaljer. I kategorien svømming på Sportamore finner du alt du trenger for svømming: badedrakter, bikini, badebukser og annet badetøy som triatlondrakt, i tillegg til pannebånd og hansker til svømming utendørs. Du finner også utstyr som er nødvendig for svømming og vannsport: neseklemmer, ørepropper til svømming, svømmebriller, snorkler og svømmefinner. Vi har produkter fra de største merkene som Nike, Speedo, Adidas og Arena.

Forskjellige former for svømming

Det finnes ulike måter å svømme på. Brystsvømming er den vanligste måten å trene svømming på, men crawl er også vanlig. I konkurransesammenheng er det noe som heter frisvømming, noe som vanligvis betyr at konkurrenten crawler. Ifølge eksperter er crawling den beste måten å trene kondisjon på, og mye handler om hvilket tempo du svømmer i. Ryggsvømming og butterfly er andre måter å trene svømming på. Det er disse fire svømmemåtene; brystsvømming, frisvømming, ryggsvømming og butterfly som brukes i konkurranse.

Er svømming god trening?

Svaret varierer avhengig av hva slags trening og resultater du er ute etter. Men i mange tilfeller er svømming god trening. Svømming er god allsidig trening som aktiverer hele kroppen. Det er bra for kondisjonen, og du som er mosjonist får opp pulsen på en god måte. Svømming er skånsomt mot muskler og ledd og passer mennesker i alle aldre. Fordi det er så skånsomt, blir det vanligvis sagt at svømming er bra for ryggen. Det er kanskje ikke det optimale valget for de som først og fremst ønsker å bygge store muskler. Svømmetrening er imidlertid god komplementær kondisjonstrening for så og si all styrketrening. Svømming forbrenner også kalorier på en fordelaktig måte, hvis det er det du ønsker å få ut av treningen. Derfor kan man si at svømming er god fettforbrenning.

Fysiske fordeler med svømming

Det er mange fysiske og mentale fordeler med svømming. På den ene siden er det en veldig skånsom treningsform, i motsetning til løping hvor du belaster kroppen vertikalt, siden forskjellige krefter drar gjennom kroppen. I vann flyter du vektløst, noe som ikke belaster muskler og ledd like mye. Det gjør svømming bra som et supplement til andre treningsformer. Du får bedre kondisjon ved å svømme, i tillegg til at du trener opp pulsen. Hvis du vil, kan du svømme intervaller for å trene kondisjonen enda mer. Du trener mange muskler når du svømmer, og skuldre, rygg og armer trener du mest. Hvis du crawler, aktiverer du også kjernen. Du får også sterkere bein. Du trener enkelt og greit hele kroppen din – kan det bli bedre?

Øk koordinasjonen med svømming

Koordinasjonen er noe mange nybegynnere anser som en utfordring med svømming. Delvis kan det være vanskelig å bevege armer og bein riktig, men det kan også være vanskelig å synkronisere armer og bein med hverandre. Når du crawler er det viktig å koordinere pusten og hvordan kjernen jobber. Ingenting er imidlertid umulig, selvfølgelig. Du må bare øve, øve og øve. Det du øver på blir du god på, rett og slett!

Psykiske fordeler med svømming

Mange mennesker tror at svømming senker stressnivået ved at det tilfører oksygen til kroppen din på en skånsom måte. Det lar deg slappe av og fokusere på pustingen, som igjen vanligvis anses å ha en meditativ effekt. Det kan også være veldig givende for hjernen å føle seg ordentlig fysisk sliten etter en svømmetur. Noen studier viser at svømming kan ha meditasjonslignende effekter på personen som svømmer, fordi det bare er deg og lyden av svømmetakene dine mens du trener. Hvis du svømmer utendørs kommer du nærmere naturen og kan nyte den friske luften og omgivelsene rundt deg.

Hva slags utstyr bør jeg som svømmer ha?

Begynn med å spørre deg selv hvilken form for svømming du skal drive med. Er du mosjonist eller eliteutøver? Kanskje du skal svømme som en del av et løp (for eksempel triatlon)? I mange tilfeller holder det med en badedrakt eller annet badetøy. Solbriller kan være fint, akkurat som en neseklype hvis du har hodet mye under vann. Hvis du skal svømme et løp, kan det hende du trenger en varm drakt, hansker, tights eller strømper.

Nyhet
-34%

Svømming

Svømming er en sport som er veldig populær, og det har sporten vært i lang tid. I Norge har vi svømmestjerner som Henrik Christiansen og Ingeborg Vassbakk Løyning, og de fleste kjenner nok til Michael Phelps, som har vunnet mange medaljer. I kategorien svømming på Sportamore finner du alt du trenger for svømming: badedrakter, bikini, badebukser og annet badetøy som triatlondrakt, i tillegg til pannebånd og hansker til svømming utendørs. Du finner også utstyr som er nødvendig for svømming og vannsport: neseklemmer, ørepropper til svømming, svømmebriller, snorkler og svømmefinner. Vi har produkter fra de største merkene som Nike, Speedo, Adidas og Arena.

Forskjellige former for svømming

Det finnes ulike måter å svømme på. Brystsvømming er den vanligste måten å trene svømming på, men crawl er også vanlig. I konkurransesammenheng er det noe som heter frisvømming, noe som vanligvis betyr at konkurrenten crawler. Ifølge eksperter er crawling den beste måten å trene kondisjon på, og mye handler om hvilket tempo du svømmer i. Ryggsvømming og butterfly er andre måter å trene svømming på. Det er disse fire svømmemåtene; brystsvømming, frisvømming, ryggsvømming og butterfly som brukes i konkurranse.

Er svømming god trening?

Svaret varierer avhengig av hva slags trening og resultater du er ute etter. Men i mange tilfeller er svømming god trening. Svømming er god allsidig trening som aktiverer hele kroppen. Det er bra for kondisjonen, og du som er mosjonist får opp pulsen på en god måte. Svømming er skånsomt mot muskler og ledd og passer mennesker i alle aldre. Fordi det er så skånsomt, blir det vanligvis sagt at svømming er bra for ryggen. Det er kanskje ikke det optimale valget for de som først og fremst ønsker å bygge store muskler. Svømmetrening er imidlertid god komplementær kondisjonstrening for så og si all styrketrening. Svømming forbrenner også kalorier på en fordelaktig måte, hvis det er det du ønsker å få ut av treningen. Derfor kan man si at svømming er god fettforbrenning.

Fysiske fordeler med svømming

Det er mange fysiske og mentale fordeler med svømming. På den ene siden er det en veldig skånsom treningsform, i motsetning til løping hvor du belaster kroppen vertikalt, siden forskjellige krefter drar gjennom kroppen. I vann flyter du vektløst, noe som ikke belaster muskler og ledd like mye. Det gjør svømming bra som et supplement til andre treningsformer. Du får bedre kondisjon ved å svømme, i tillegg til at du trener opp pulsen. Hvis du vil, kan du svømme intervaller for å trene kondisjonen enda mer. Du trener mange muskler når du svømmer, og skuldre, rygg og armer trener du mest. Hvis du crawler, aktiverer du også kjernen. Du får også sterkere bein. Du trener enkelt og greit hele kroppen din – kan det bli bedre?

Øk koordinasjonen med svømming

Koordinasjonen er noe mange nybegynnere anser som en utfordring med svømming. Delvis kan det være vanskelig å bevege armer og bein riktig, men det kan også være vanskelig å synkronisere armer og bein med hverandre. Når du crawler er det viktig å koordinere pusten og hvordan kjernen jobber. Ingenting er imidlertid umulig, selvfølgelig. Du må bare øve, øve og øve. Det du øver på blir du god på, rett og slett!

Psykiske fordeler med svømming

Mange mennesker tror at svømming senker stressnivået ved at det tilfører oksygen til kroppen din på en skånsom måte. Det lar deg slappe av og fokusere på pustingen, som igjen vanligvis anses å ha en meditativ effekt. Det kan også være veldig givende for hjernen å føle seg ordentlig fysisk sliten etter en svømmetur. Noen studier viser at svømming kan ha meditasjonslignende effekter på personen som svømmer, fordi det bare er deg og lyden av svømmetakene dine mens du trener. Hvis du svømmer utendørs kommer du nærmere naturen og kan nyte den friske luften og omgivelsene rundt deg.

Hva slags utstyr bør jeg som svømmer ha?

Begynn med å spørre deg selv hvilken form for svømming du skal drive med. Er du mosjonist eller eliteutøver? Kanskje du skal svømme som en del av et løp (for eksempel triatlon)? I mange tilfeller holder det med en badedrakt eller annet badetøy. Solbriller kan være fint, akkurat som en neseklype hvis du har hodet mye under vann. Hvis du skal svømme et løp, kan det hende du trenger en varm drakt, hansker, tights eller strømper.