• Gratis frakt over 299 kr og gratis retur
  • 30 Dagers åpent kjøp
  • Toll & moms inkludert i prisen
0 : : 0 : : 0 -30% på klær, sko & utstyr
langdakning

Langrenn

306 produkter

Langrenn

For noen av oss er langrenn en aktivitet du gjør en gang i året på fjellturen. For andre er det som all annen kondisjonstrening. Enten du går langrenn for å gå ned i vekt, trene deg opp til Vasaloppet eller går for naturopplevelsen i fjellet, trenger du riktig utstyr. Her finner du skistøvler, ski og skiklær for både menn, kvinner og barn, fra kjente merker som Odlo, Craft, Fischer og Bjørn Dæhlie. Virker det dyrt å handle både skistøvler og ski på nettet? Ingen fare, hold øye med et av tilbudene våre og klikk hjem det nye skiutstyret ditt når det er på SALG.

Skiklær

Først og fremst må du sørge for at du har en god lue og noen gode vanter som du kan bruke når du går langrenn. Husk at du blir veldig varm mens du går, enten du koser deg eller anser det som en treningsøkt. Derfor er det lurt med klær som ventilerer, og det gjelder spesielt luen, men også vantene. Kjøp en lue i et syntetisk stoff som ventilerer og transporterer bort fuktighet når du svetter. Det er en tommelfingerregel når det gjelder alt av skiklær – materialet i plaggene må alltid kunne holde deg tørr og sval. Derfor foretrekkes syntetiske materialer vanligvis fremfor ull, men spesielt fremfor bomull. Bomull bør unngås for enhver pris, da det slutter å varme når det blir fuktig.

I tillegg til å ha en god lue og noen fine vanter som ventilerer, er det alltid lurt med gode underklær, et mellomlag som holder deg varm og et ytterplagg som beskytter mot både vind og vann. Skiklær skapt for langrenn er veldig forskjellige fra skiklær skapt for alpin skisport. I mange tilfeller minner skiklær for langrenn om klær som du bruker når du løper om vinteren. Tenk lag på lag og husk at det er ekstremt viktig at klærne veier så lite som mulig, og at de er fleksible slik at du kan bevege deg fritt.

Lag-på-lag-prinsippet

Nærmest kroppen vil du ha underklær. Mange liker å bruke ullundertøy eller merinoull, da det vanligvis varmer bedre. Merinoull er en spesiell type ull som er ekstra myk og fin. Problemet med ull er imidlertid at det ikke ventilerer like bra. Derfor kan det være en god idé å velge superundertøy når du skal gå langrenn eller driver med andre høyintensive aktiviteter. Du kan også velge base i en syntet- og ullblanding. På den måten får du et materiale som både holder deg varm og ventilerer. Hvis du for eksempel skal gå vasaloppet eller andre konkurranser, er det best å gå for undertøy i ren syntet, siden syntetiske materialer vanligvis er lettere. Jo mer intenst du skal trene, jo høyere blir kravene til plaggets ventilasjonsevne. Det siste du vil er å innse at du har for mye klær på deg midt under Vasaloppet.

Generelt sett er det alltid lettere med flere tynnere lag enn få tykke. Da kan du enkelt ta av deg hvis du blir for varm. Mellomlaget skal sitte tett mot kroppen og være laget av et syntetisk materiale slik at fuktigheten kan forlate kroppen din uten å gjøre deg våt. Hvis det er veldig kald vind den dagen du skal gå langrenn, kan det være kjekt med en ekstra vest, for eksempel en løpevest, slik at du holder overkroppen varm. Det anbefales alltid at du har et mellomlag eller underklær med høy krage slik at den kalde luften ikke sniker seg inn i linningen. Det er også lurt med glidelås på undertrøyen, da kan du nemlig åpne trøyen hvis du blir for varm.

Sist, men ikke minst, trenger du riktig ytterjakke. Uansett vær, er det godt med en vindtett jakke som tåler regn, så du er klar for det meste. Vi på Sportamore anbefaler at du kjøper en skijakke, softshelljakke eller skalljakke som er så myk som mulig, slik at du kan bevege deg fritt i jakken mens du går langrenn. Husk at jo flere ventilasjonshull jakken har, desto bedre er det. Når du går langrenn blir du garantert varm og svett, og da vil du ikke føle deg innestengt. Det er et ekstra pluss hvis jakken har lommer, da du enkelt kan legge vekk luen, vantene eller mobiltelefonen.

Langrennstøvler

Når det gjelder langrennstøvler, er det stor forskjell mellom støvler som skal brukes i naturen og støvler som skal brukes i konkurransesammenheng. Det første du bør huske på, er at du bør gå opp en størrelse fra det du bruker i vanlige sko, spesielt hvis du bare vil hygge deg og ikke bli så svett. Vanligvis vil man bruke tykkere strømper i, og da må det være plass til det. Støvler designet for nybegynnere har en tendens til å være litt triveligere enn profesjonelle skistøvler. Det er fordi nybegynnere har en tendens til å verdsette komfort foran prestasjon. Hvis du skal gå Vasaloppet for aller første gang eller ønsker å kjøpe skistøvler som du kan ta med på fjellet, anbefaler vi slike modeller. Erfarne langrennsløpere vil heller ha lettere støvler. Som regel finnes det to typer støvler – de som er skapt for klassisk stil og de som er skapt for skøyting. I skøyting belaster du nemlig anklene mye mer enn det du gjør i klassisk stil, og derfor vil du ha en stivere og høyere ankel i skøytestøvler. Det betyr at du kan bruke hele undersiden av foten til å trampe fra når du går på ski, i stedet for bare forfoten. Hvis du er en av mange mennesker som liker å gå både klassisk og skøyte, så finnes det støvler som er en kombinasjon av en klassisk støvel og skøytestøvel. Da får du en støvel med god støtte rundt ankelen, mens sålen er myk og fleksibel slik at du kommer deg opp på tærne når du går klassisk.

Langrennski

Når du kjøper langrennski, bør du tenke på hva du skal bruke skiene til og hva målet ditt er med treningen. Er du nybegynner og i testfasen, eller er du en litt mer dreven langrennsløper som kjøper ditt tiende par? Hvis du går langrenn for treningens skyld, kan det være verdt å se på noen ordentlige ski som gir deg gode muligheter for utvikling og prestasjon. Hvis du bare går en gang i blant, er det ikke like viktig. Hvis du skal konkurrere i et løp som Vasaloppet, kan det være lurt med bra utstyr, det for å gi deg selv de beste forutsetningene. Tenk at du bør kjøpe ski for det nivået du vil være på, ikke det du er på. Selv personer som ikke er eliteutøvere kan få nytte av avanserte ski. Vanligvis må du bruke 3 500 kr eller mer, men da får man skikkelig gode ski som hjelper deg med å prestere! Noen stikkord du bør følge med på i produktbeskrivelsen, er hovedsakelig vekt og lengde. Hvilke ski du bør kjøpe handler om hvor høy du er og hvor mye du veier. Hvis du veier mye i forhold til høyden din, trenger du lengre ski enn en smal person som er like høy som deg. Ellers kommer lengden an på hva du liker. Jo kortere langrennski du kjøper, desto lettere er det å håndtere skiene.

Nyhet
Nyhet

Langrenn

For noen av oss er langrenn en aktivitet du gjør en gang i året på fjellturen. For andre er det som all annen kondisjonstrening. Enten du går langrenn for å gå ned i vekt, trene deg opp til Vasaloppet eller går for naturopplevelsen i fjellet, trenger du riktig utstyr. Her finner du skistøvler, ski og skiklær for både menn, kvinner og barn, fra kjente merker som Odlo, Craft, Fischer og Bjørn Dæhlie. Virker det dyrt å handle både skistøvler og ski på nettet? Ingen fare, hold øye med et av tilbudene våre og klikk hjem det nye skiutstyret ditt når det er på SALG.

Skiklær

Først og fremst må du sørge for at du har en god lue og noen gode vanter som du kan bruke når du går langrenn. Husk at du blir veldig varm mens du går, enten du koser deg eller anser det som en treningsøkt. Derfor er det lurt med klær som ventilerer, og det gjelder spesielt luen, men også vantene. Kjøp en lue i et syntetisk stoff som ventilerer og transporterer bort fuktighet når du svetter. Det er en tommelfingerregel når det gjelder alt av skiklær – materialet i plaggene må alltid kunne holde deg tørr og sval. Derfor foretrekkes syntetiske materialer vanligvis fremfor ull, men spesielt fremfor bomull. Bomull bør unngås for enhver pris, da det slutter å varme når det blir fuktig.

I tillegg til å ha en god lue og noen fine vanter som ventilerer, er det alltid lurt med gode underklær, et mellomlag som holder deg varm og et ytterplagg som beskytter mot både vind og vann. Skiklær skapt for langrenn er veldig forskjellige fra skiklær skapt for alpin skisport. I mange tilfeller minner skiklær for langrenn om klær som du bruker når du løper om vinteren. Tenk lag på lag og husk at det er ekstremt viktig at klærne veier så lite som mulig, og at de er fleksible slik at du kan bevege deg fritt.

Lag-på-lag-prinsippet

Nærmest kroppen vil du ha underklær. Mange liker å bruke ullundertøy eller merinoull, da det vanligvis varmer bedre. Merinoull er en spesiell type ull som er ekstra myk og fin. Problemet med ull er imidlertid at det ikke ventilerer like bra. Derfor kan det være en god idé å velge superundertøy når du skal gå langrenn eller driver med andre høyintensive aktiviteter. Du kan også velge base i en syntet- og ullblanding. På den måten får du et materiale som både holder deg varm og ventilerer. Hvis du for eksempel skal gå vasaloppet eller andre konkurranser, er det best å gå for undertøy i ren syntet, siden syntetiske materialer vanligvis er lettere. Jo mer intenst du skal trene, jo høyere blir kravene til plaggets ventilasjonsevne. Det siste du vil er å innse at du har for mye klær på deg midt under Vasaloppet.

Generelt sett er det alltid lettere med flere tynnere lag enn få tykke. Da kan du enkelt ta av deg hvis du blir for varm. Mellomlaget skal sitte tett mot kroppen og være laget av et syntetisk materiale slik at fuktigheten kan forlate kroppen din uten å gjøre deg våt. Hvis det er veldig kald vind den dagen du skal gå langrenn, kan det være kjekt med en ekstra vest, for eksempel en løpevest, slik at du holder overkroppen varm. Det anbefales alltid at du har et mellomlag eller underklær med høy krage slik at den kalde luften ikke sniker seg inn i linningen. Det er også lurt med glidelås på undertrøyen, da kan du nemlig åpne trøyen hvis du blir for varm.

Sist, men ikke minst, trenger du riktig ytterjakke. Uansett vær, er det godt med en vindtett jakke som tåler regn, så du er klar for det meste. Vi på Sportamore anbefaler at du kjøper en skijakke, softshelljakke eller skalljakke som er så myk som mulig, slik at du kan bevege deg fritt i jakken mens du går langrenn. Husk at jo flere ventilasjonshull jakken har, desto bedre er det. Når du går langrenn blir du garantert varm og svett, og da vil du ikke føle deg innestengt. Det er et ekstra pluss hvis jakken har lommer, da du enkelt kan legge vekk luen, vantene eller mobiltelefonen.

Langrennstøvler

Når det gjelder langrennstøvler, er det stor forskjell mellom støvler som skal brukes i naturen og støvler som skal brukes i konkurransesammenheng. Det første du bør huske på, er at du bør gå opp en størrelse fra det du bruker i vanlige sko, spesielt hvis du bare vil hygge deg og ikke bli så svett. Vanligvis vil man bruke tykkere strømper i, og da må det være plass til det. Støvler designet for nybegynnere har en tendens til å være litt triveligere enn profesjonelle skistøvler. Det er fordi nybegynnere har en tendens til å verdsette komfort foran prestasjon. Hvis du skal gå Vasaloppet for aller første gang eller ønsker å kjøpe skistøvler som du kan ta med på fjellet, anbefaler vi slike modeller. Erfarne langrennsløpere vil heller ha lettere støvler. Som regel finnes det to typer støvler – de som er skapt for klassisk stil og de som er skapt for skøyting. I skøyting belaster du nemlig anklene mye mer enn det du gjør i klassisk stil, og derfor vil du ha en stivere og høyere ankel i skøytestøvler. Det betyr at du kan bruke hele undersiden av foten til å trampe fra når du går på ski, i stedet for bare forfoten. Hvis du er en av mange mennesker som liker å gå både klassisk og skøyte, så finnes det støvler som er en kombinasjon av en klassisk støvel og skøytestøvel. Da får du en støvel med god støtte rundt ankelen, mens sålen er myk og fleksibel slik at du kommer deg opp på tærne når du går klassisk.

Langrennski

Når du kjøper langrennski, bør du tenke på hva du skal bruke skiene til og hva målet ditt er med treningen. Er du nybegynner og i testfasen, eller er du en litt mer dreven langrennsløper som kjøper ditt tiende par? Hvis du går langrenn for treningens skyld, kan det være verdt å se på noen ordentlige ski som gir deg gode muligheter for utvikling og prestasjon. Hvis du bare går en gang i blant, er det ikke like viktig. Hvis du skal konkurrere i et løp som Vasaloppet, kan det være lurt med bra utstyr, det for å gi deg selv de beste forutsetningene. Tenk at du bør kjøpe ski for det nivået du vil være på, ikke det du er på. Selv personer som ikke er eliteutøvere kan få nytte av avanserte ski. Vanligvis må du bruke 3 500 kr eller mer, men da får man skikkelig gode ski som hjelper deg med å prestere! Noen stikkord du bør følge med på i produktbeskrivelsen, er hovedsakelig vekt og lengde. Hvilke ski du bør kjøpe handler om hvor høy du er og hvor mye du veier. Hvis du veier mye i forhold til høyden din, trenger du lengre ski enn en smal person som er like høy som deg. Ellers kommer lengden an på hva du liker. Jo kortere langrennski du kjøper, desto lettere er det å håndtere skiene.