Årets mest stilfulle sykkelkolleksjon har landet! Den er gul, fin og oser sykkelkultur.
For å hylle verdens største sykkelkonkurranse, Tour de France, og 100-årsjubileet av den gule ledertrøyen “Le Maillot Jaune”, lanserer nå Roberto Vacchi sammen med Craft kolleksjonen Le Siécle Jaune – det gule århundre.
Kolleksjonen inneholder alt fra sykkelshorts til vanlige t-skjorter, men det er frontplagget som er det viktigste. Den gule ledertrøyen ble brukt for aller første gang i Tour de France år 1919, og har oppnådd ikonisk status etter sine hundre år i bruk. Trøyen har blitt båret av toppsjiktet av elitesyklister når de har tråkket seg gjennom de 21 etappene som utgjør Tour de France. Kolleksjonen er en hyllest til den velkjente tradisjonen.
– Sykling er en så anerkjent sport, derfor er det kult å løfte frem dette symbolet som har vært så sterkt assosiert med Tour de France. Det er fortsatt den sykkelkonkurransen som de fleste kjenner til. Du kan kanskje ikke navnet på noen kjente syklister, men den gule ledertrøyen er det mange som har kontroll på, sier Roberto Vacchi, sportskommentator og tidligere elitesyklist.
Trøyen er mytisk og det finnes flere teorier til hvorfor den gule trøyen først ble tatt i bruk. Den offisielle forklaringen er at lederen lettere skal stå ut i mengden. Den gule fargen sies å komme fra avisen L’Auto, organisatoren bak Tour de France, som da ble trykt på gult papir.
Den gule ledertrøyen har også selskap av mange andre trøyer, i andre farger og med andre betydninger. I Tour de France finnes også den grønne poengtrøyen, den rødprikkete klatretrøyen og den hvite ungdomstrøyen, men det er ingen tvil om hvilken trøye som har høyest status.
–Den gule trøyen er jo den mest prestisjefylte!
10 prosent av inntektene fra kolleksjonen doneres til Peter Fåglums ungdomsfond, som jobber med å løfte unge syklister. Vil du skinne litt ekstra på veiene denne våren kan du gjøre det i denne gule drømmen.
SHOP HER: Alt til sykkeløkten din